Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsplein Bespreekronde Ib

donderdag 26 juni 2025

19:45 - 21:45
Locatie

Amvo Commissiekamer Julianaweg 106 Volendam

Voorzitter
De heer J.E.B. Posthumus
Toelichting

Geachte dames en heren,


Hierbij nodig ik u uit tot het bijwonen van de vergaderingen van het Raadsplein en de Raad van de gemeente Edam - Volendam.


Wij adviseren u ongeveer een half uur voor de aanvangstijd van de raadsvergadering aanwezig te zijn. Indien de bespreekronde minder tijd vergt dan voorzien begint de raadsvergadering vanaf dat tijdstip.


Met vriendelijke groet,
de voorzitter,
R.J. Beukers


Het raadsplein is een beeldvormende en/of oordeelsvormende voorbereidende commissie. Het is de taak van de commissie om advies uit te brengen aan de gemeenteraad. Aan het einde van elk agendapunt wordt het advies/de conclusie samengevat. Aan het einde van de vergadering wordt een besluitenlijst (van de adviezen/conclusies) gegenereerd. De agenda en besluitlijsten worden openbaar gepubliceerd op de website van de gemeenteraad.

Agendapunten

  1. 2
    Spreekrecht burgers
  2. 3
    Vaststelling agenda
  3. 3.a

  4. 4

    Op 24 september 2024 heeft de raad het college opdracht gegeven de initiatieffase op te starten van het project nieuwbouw gemeentehuis op de voorkeurslocatie het Tase-terrein. Op 22 mei 2025 heeft de raad kaders vastgesteld voor dit onderzoek. Aan de hand van deze kaders zijn verschillende ontwikkelscenario’s uitgewerkt voor het Tase-terrein. Met dit voorstel wordt de raad om een mondelinge zienswijze over welk ontwikkelscenario bij iedere fractie de voorkeur heeft. Het scenario waar de meeste gewogen voorkeur naar uitgaat wordt verder uitgewerkt naar een stedenbouwkundige visie en een businesscase.

    Voorgesteld besluit

    Presentatie van de ontwikkelscenario's, ruimte voor vragen

  5. 5

    Sinds 1 mei 2017 is de gemeente Edam-Volendam deelnemer in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Omgevingsdienst IJmond (ODIJ). De ODIJ voert voor onze gemeente de wettelijke basistaken en het plustakenpakket op het gebied van milieu uit. Voor het basistaken pakket, zoals dit gold onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), zitten wij in de GR. Voor de uitvoering van de overige milieutaken en de extra basistaken onder de Omgevingswet heeft de gemeente voorlopig een dienstverleningsovereenkomst met de ODIJ gesloten. Ingevolge artikel 29 van de GR is de ontwerpbegroting voor het jaar 2026 ontvangen.
    De begroting 2026 zal naar verwachting door de vergadering van het AB op 9 juli 2024 worden vastgesteld. Tenslotte heeft de OD IJmond de jaarrekening 2024 (inclusief accountants- en controleverklaring) ter kennisname gestuurd. Het college stelt de raad kennis te nemen van de stukken en een positieve zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    Behandeling in raadsvergadering: hamerpunt, stemagenda?

  6. 6
    Sluiting
  7. 7
    De bespreekronde is afgelopen er is nu pauze. Klik voor het vervolg op de webcast van de raadsvergadering