Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsplein Bespreekronde Ib

donderdag 25 september 2025

19:30 - 21:30
Locatie

Amvo Commissiekamer Julianaweg 106 Volendam

Voorzitter
De heer J.E.B. Posthumus
Toelichting

Geachte dames en heren,


Hierbij nodig ik u uit tot het bijwonen van de vergaderingen van het Raadsplein en de Raad van de gemeente Edam - Volendam.


Wij adviseren u ongeveer een half uur voor de aanvangstijd van de raadsvergadering aanwezig te zijn. Indien de bespreekronde minder tijd vergt dan voorzien begint de raadsvergadering vanaf dat tijdstip.


Met vriendelijke groet,
de voorzitter,
R.J. Beukers


Het raadsplein is een beeldvormende en/of oordeelsvormende voorbereidende commissie. Het is de taak van de commissie om advies uit te brengen aan de gemeenteraad. Aan het einde van elk agendapunt wordt het advies/de conclusie samengevat. Aan het einde van de vergadering wordt een besluitenlijst (van de adviezen/conclusies) gegenereerd. De agenda en besluitlijsten worden openbaar gepubliceerd op de website van de gemeenteraad.

Uitzending

Agendapunten

  1. Zie voor de punten die per onderwerp worden besproken het besluit van de wegingstafel

  2. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering in aanwezigheid van commissiegriffier A. de Boer, wethouder M. Kes, wethouder A.C.M. Bootsman (vanaf agendapunt 5) en ambtelijke ondersteuning.

  3. 2

    Besluit

    Er is geen spreekrecht aangevraagd.

  4. 3

    Besluit

    Agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5

    Op grond van de Huisvestingswet 2014 (gewijzigd 1 januari 2024) kunnen gemeenten regels opstellen voor de verdeling van schaarse huurwoningen en regels waarmee wijzigingen in de voorraad van zowel huur- als koopwoningen worden gereguleerd. Door middel van een huisvestingsverordening kan de gemeente sturen in de verdeling van schaarse woonruimte en de samenstelling van de woonruimtevoorraad.

    Voorgesteld besluit

    1. De Huisvestingsverordening Edam-Volendam 2025 vast te stellen.
    2. In de Najaarsnota 2025 voor het jaar 2025 voor de uitvoering van deze nieuwe gemeentelijke toezichthoudende taken extra personeelslasten ad € 55.000 op te nemen. Deze extra lasten moeten ten laste worden gebracht van het saldo begroting.
    3. In de begroting 2026 twee nieuwe FTE’s op te nemen voor de uitvoering van de Huisvestingsverordening tot een totaalbedrag van € 196.363,00 en de kosten hiervan ten laste te brengen van het (meerjarige) saldo begroting.

    Besluit

    De agendapunt gaat naar de raad als een bespreekpunt.

  6. 6

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 21.40 uur.

  7. 7
    De bespreekronde is afgelopen er is nu pauze. Klik voor het vervolg op de webcast van de raadsvergadering