Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Planning & Control

donderdag 8 mei 2025

19:30 - 22:00
Locatie

Amvo Raadszaal Julianaweg 106 Volendam

Voorzitter
De heer W.J.M. Visscher
Toelichting

De commissie P&C is een technisch voorbereidende commissie. Het is de taak van de commissie om advies uit te brengen aan de gemeenteraad. Aan het einde van elk agendapunt wordt het advies/de conclusie samengevat. Aan het einde van de vergadering wordt een besluitenlijst (van de adviezen/conclusies) gegenereerd. De agenda en besluitenlijst worden openbaar gepubliceerd op de website van de gemeenteraad.

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering in aanwezigheid van:
    cie Griffier M.C.A. Karregat, wethouders Kes, wethouder Dijkshoorn en ambtelijke ondersteuning.
    R. van Dongen digitaal (deel van de vergadering)

  2. 2

    Toelichting door wethouder M.A.J. Kes

    Besluit

    De commissie neemt kennis van de update/stand van zaken.

  3. 3

    Toelichting door secretaris C. Rijnberg

    Besluit

    De commissie neemt kennis van de presentatie.

  4. 4

    Besluit

    De voorzitter sluit het besloten deel en opent de openbare vergadering in aanwezigheid van:
    cie Griffier M.C.A. Karregat, wethouders Kes, wethouder Dijkshoorn, ambtelijke ondersteuning en accountant.

  5. 5

    Besluit

    De agenda is vastgesteld.

  6. 6

    Besluit

    De commissie neemt kennis van de ingekomen brief van de Provincie inzake begrotingscirculaire 2026-2029

  7. 7

    Zie toezeggingen in overzicht


    Terugkerende toezeggingen mbt agenderingen zijn toegevoegd aan de planningslijst.
    De toezeggingen en planningslijst staan onder "overzichten" in Ibabs.
    Overzichten - Toezeggingen - iBabs
    Overzichten - Planningslijst - iBabs

    Besluit

    De commissie neemt hier kennis van.

  8. 8

    Financieel technische bespreking.

    Besluit

    Het onderwerp is besproken. De vragen van de fracties zijn beantwoord en toegevoegd aan de vergadering.

    De heer R. Korhorn accountant geeft een toelichting op het accountantsverslag.


    Jaarstukken:
    Gevraagd wordt naar het enorme verschil tussen de winternota en de jaarstukken.
    Antwoord: De winternota wordt relatief vroeg opgesteld met de kennis van toen. Voor primaire processen zijn er aparte systemen en die komen later samen in het financiele systeem.
    Gebleken is dat er te voorzichtig is geraamd aan de batenkant.
    Er wordt nu meer gestuurd op de voorkant. 40% wordt nu vooraf vastgesteld en het streven is om meer vooraf vast te leggen. De begroting telt 3400 posten en alle posten hebben afwijkingen.
    Vraag: is het mogelijk in februari een rapportage aan de commissie aan te bieden met eventuele afwijkingen.
    Antwoord: de gegevens zijn half februari nog niet bekend en moet nog worden besproken in het college. Eind maart was alles duidelijk en is er een RIB aan de raad gestuurd.
    We doen er natuurlijk alles aan om afwijkingen te voorkomen.
    De accountant zegt dat andere gemeenten hetzelfde probleem hebben, maar dat wil niet zeggen dat we daar naar streven.
    We blijven inzetten op betere ramingen.
    De najaarsnota is dit jaar voor eerst gemaakt, die moet ons daarbij helpen. Op dat moment kan nog worden bijgestuurd.
    Opmerking: De afgelopen jaren werd eea toegelicht in het voorstel, nu niet.
    Antwoord: verwezen wordt naar blz. 143 waar de grote verschillen worden toegelicht.
    Opmerking: de laatste vier maanden wijken enorm af van de eerste 8 maanden.
    Er moet meer voeling komen in de organisatie en er moet strenger worden gehandhaafd.
    Antwoord: misschien is er te voorzichtig geraamd met name aan opbrengsten kant.
    Goed doorrekenen is lastig door de subsystemen, het komt pas bijeen in het financiële pakket.
    We hebben duiding nodig van de vak ambtenaren zelf en dat zijn geen financiële mensen.


    Programma bestuur
    Gevraagd wordt naar de afwijking salaris wethouders.
    Antwoord: dit betreft gewezen wethouders. Er zijn verschillende systemen samengevoegd.


    Programma publiek veiligheid juridische zaken
    Vraag: de paspoortpiek duurt tot 2028. Is dat aangepast in voorjaarsnota?
    Antwoord: wordt uitgezocht als het niet is meegenomen wordt dat alsnog gedaan.



    Programma 4 Ruimtelijk Beheer
    Vraag: Groot en klein onderhoud. Onderbesteding lijkt structureel. Gepleit wordt voor een andere methodiek. Nl. capaciteitsmanagement.
    Antwoord: dat heeft gevolgen voor de voorziening. Deze methodiek is niet toegestaan.


    Vraag blijft hadden we dit in september kunnen weten? De capaciteit blijft hetzelfde.
    Antwoord: in het onderhoudsplan wordt onderscheid gemaakt tussen groot en klein onderhoud. Er is veel groot onderhoud gedaan en ingezet op vervanging. Kleine reparaties zijn dan niet nodig.
    Groot onderhoud blijft in de voorziening en valt niet vrij, dit heeft geen invloed op de winternota.

  9. 9

    Financieel technische bespreking.

    Besluit

    De commissie heeft kennisgenomen van het voorstel.

    Vraag: Voor het slopen van de Deimpt zijn bedragen opgenomen, maar 2025 staat op 0.
    Antwoord: Het is een krediet, de last komt volgend jaar.

  10. 10

    Besluit

    Het onderwerp wordt toegevoegd aan de wegingstafel. Eventuele vragen kunnen schriftelijk worden gesteld.

    Gevraagd wordt naar de verdeelsleutel met de regio.
    Antwoord Dit gaat naar inwonersaantal. Het overzicht is toegevoegd aan de stukken.


    Vraag: waarom kiezen wij voor deze spaarvariant.
    Antwoord: als je op de manier doorgaat zoals dat nu wordt gedaan worden de kosten onbetaalbaar. Als je langzaam opbouwt naar sparen valt de lastenverhoging mee.


    Vraag: stappen meer gemeenten over op dit spaarsysteem
    Antwoord: ja.


    Uitgezocht wordt of het in de financiële verordening moet worden opgenomen.

  11. 11

    Besluit

    De commissie neemt kennis van de presentatie.

  12. 12

    Toelichting P. vd Veen op het rapport waarbij wordt aangegeven welke posten uit de gemeentebegroting zijn te herleiden.

    Besluit

    Uitleg wordt gegeven over het misverstand. De commissie is content met de uitleg.

    Cebeon heeft een eerste analyse gedaan “hoe staat onze begroting in verhouding tot het gemeentefonds”.


    Het Gemeentefonds geeft een
    minimaal dienstverleningsniveau aan. Binnen de 52 indicatoren krijg je als gemeente geld.
    Dat is onderverdeeld naar een aantal onderdelen


    Cebeon heeft de hele begroting genomen programma’s 1 t/m 6 en op taakveldniveau gelegd naast de uitkeringen gemeentefonds


    Kijk je naar de netto last is dat de uitgave die je per programma hebt. De speciale dekkingsmiddelen verreken je daarmee.
    Er is dan nog 85 miljoen op te lossen in de begroting. Zie blz 99 voor uitleg.
    Dit bedrag van 85 miljoen wordt gedekt door
    70 miljoen algemene uitkering en
    10 miljoen eigen inkomsten zoals Algemene dekkingsmiddelen ozb, riolering etc.
    En nog 5 miljoen uit de reserves.


    Cebeon heeft één stuk van de begroting, Programma 5, gepakt. Daar wordt 50 miljoen uitgegeven en daar zitten speciale dekkingen van 30 miljoen. Die moeten we als onderdeel van de 85 miljoen dekken uit de algemene dekkingsmiddelen.


    Dat wordt verzameld op blz 99 begroting


    In themabijeenkomst is alleen het thema Sociaal domein meegenomen en daar is het misverstand ontstaan.


    Nu is gevraagd aan Cebeon om een 2e analyse gericht op het sociaal domein.
    Dit wordt vergeleken met een aantal gemeenten die gelijk zijn aan Edam-Volendam.

  13. 13
    Wat verder ter tafel komt.
  14. 14
    Sluiting.