Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Ruimte

donderdag 4 december 2025

19:30 - 21:30
Locatie

Amvo Commissiekamer Julianaweg 106 Volendam

Voorzitter
De heer R.P. Linzell
Toelichting

De commissie ruimte is een technische voorbereidende commissie. Het is de taak van de commissie om advies uit te brengen aan de gemeenteraad. Aan het einde van elk agendapunt wordt het advies/de conclusie samengevat. Aan het einde van de vergadering wordt een besluitenlijst (van de adviezen/conclusies) gegenereerd. De agenda en besluitlijsten worden openbaar gepubliceerd op de website van de gemeenteraad

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening IN BESLOTENHEID door de heer Visscher Commissies P&C en Ruimte (gezamenlijk deel) - 19:30
  2. 3
    Sluiting gezamenlijke cie's P&C en Ruimte - 20:15
  3. 4

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 20.40 uur in aanwezigheid van A. de Boer, commissiegriffier, M.A.J. Kes, wethouder en ambtenaren. 
    De voorzitter maakt melding dat er vanuit de fractie CDA geen raadscommissielid aanwezig is.

  4. 5

    Het is belangrijk dat de raad aangehaakt blijft en geïnformeerd te houden over de voortgang van de lopende projecten. Zowel financieel als inhoudelijk.
    In de rapportage wordt per project beschreven wat er de afgelopen periode is gebeurd en wordt een doorkijkje gegeven wat er de komende tijd gaat gebeuren. Daarnaast krijgt u inzicht in de openbare financiële gegevens. Dit zijn dan met name de verwachte resultaten op de projecten waar de gemeente een faciliterende rol vervult, of mogelijke afwijkingen/risico’s in het door u beschikbaar gestelde krediet. De besluitvorming over de daadwerkelijke aanpassing van eventuele kredieten liggen in deze rapportage nooit voor. Die lopen via begroting/winter- of zomernota of zelfs separate raadsvoorstellen.

    Besluit

    De rapportage wordt besproken op basis van vragen vanuit de commissie. Gestelde vragen worden beantwoord.

  5. 6

    Gesprek met de commissie ruimte over de mogelijkheid de regeling adviesrecht c.a. in het kader van de Omgevingswet, aan te passen aan de hand van bijgevoegd memo.


    Uit evaluaties van de oude regeling en de huidige regeling adviesrecht van de raad, voor bepaalde omgevingsvergunningen waarbij wordt afgeweken van het omgevingsplan, blijkt dat de raad zelden opmerkingen heeft en nog nooit een negatief advies heeft afgegeven in zo'n procedure. In de praktijk wordt de raad regelmatig geïnformeerd over grotere projecten en herontwikkelingen.

    Voorgesteld besluit

    Gesprek met de commissie ruimte over de mogelijkheid de regeling adviesrecht c.a. in het kader van de Omgevingswet, aan te passen aan de hand van bijgevoegd memo.

    Besluit

    Ambtenaar verzorgt een presentatie over de regeling adviesrecht. 
    Vragen over de presentatie worden beantwoord.

    Technische bespreking van de regeling adviesrecht.
    Besproken is het vraagstuk: is er draagvlak om de regeling af te schaffen?
    Kaderstelling van de raad aan de voorkant is belangrijk. Er vindt een levendige discussie plaats over of het moet gaan om de koppeling aan het aantal woningen of aan de impact?


    Op dit moment is er bindend adviesrecht aan het eind van de rit. Wat betekent dit in de praktijk? De technische voor- en nadelen worden besproken, onder andere de impact, genoemde vertraging in het proces en de zware administratieve last. Ook een combinatie van informeel overleg (aan de voorkant) en (een versoepeld) bindend advies is besproken.


    Sommige aanwezigen staan positief tegenover een wijziging in de regeling bindend adviesrecht (een versoepeling): maak het informeler en haal het naar de voorkant van het proces. Een impactmeter of effect-meter wordt genoemd als optie. Ook is genoemd om het eerst een jaar te proberen.


    Voor anderen gaat het volledig afschaffen van het adviesrecht op dit moment te ver.


    Conclusie: op basis van deze input eerst intern nog kijken wat een goede weg is. Komt nog terug.
    De wens van de TC is een uitgewerkt voorstel: met voordelen en nadelen. En dat verder bespreken in de TC.

  6. 7

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.00 u.