Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 30 oktober 2025

22:00 - 23:30
Locatie

Amvo Raadszaal Julianaweg 106 Volendam

Voorzitter
De heer R.J. Beukers
Toelichting

Geachte dames en heren,


Hierbij nodig ik u uit tot het bijwonen van de vergadering van de raad van de gemeente Edam-Volendam.


De raadsvergadering kan tot een uur eerder aanvangen dan het genoemde tijdstip. 


met vriendelijke groet,
de voorzitter,
R.J. Beukers

Agendapunten

  1. Advieslijsten
  2. 1
    Opening
  3. 2
    Vragenuur
  4. 3
    Vaststelling agenda
  5. 4.a
    Ingekomen stukken en mededelingen
  6. 4.b
    Terugkoppeling Regionale Zaken
  7. 5

    Bijgaand de Najaarsnota 2025. De Najaarsnota is onderdeel van de Planning en Control cyclus en is binnen dit kalenderjaar de tweede tussentijdse rapportage die wordt opgesteld. In de nota informeren wij u over het verloop van de begroting 2025.


    De rapportage richt zich, zoals gemeld , op het lopende jaar 2025. Uiteraard zijn de gevolgen zoals gepresenteerd in de Kadernota 2026 niet verwerkt in deze rapportage. Gebruikelijk tonen wij ook het saldo van de begroting voor de jaren 2026 tot en met 2028. Op basis van de voorstellen in deze rapportage geeft het saldo begroting voor de jaren 2026 en verder geen representatief beeld. Daarom is ervoor gekozen om het saldo begroting van deze jaren in deze nota niet weer te geven. Een representatief saldo begroting voor de jaren 2026 tot en met 2029 zal worden gepresenteerd bij het traject begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029.


    Het saldo van de begroting 2025 is gedaald met € 76.000. Voor de Najaarsnota was het saldo 2025 € 257.000 positief. Na de nota is het saldo 2025 € 181.000 positief.
    Naast mutaties van het saldo van de begroting zijn er ook mutaties in de Algemene Reserve. Per saldo wordt de Algemene Reserve in 2025 verhoogd met € 682.000. Zie bijlage 3 Mutaties Algemene Reserve in de nota


    In deze nota treft u wijzigingen aan die zich hebben voorgedaan als bestaand beleid, meerjarig investeringsplan (MIP) en nieuw beleid. De mutaties worden veroorzaakt door diverse bijstellingen op verschillende programma's. Grote mutaties (€ 30.000 of meer) zijn in een overzicht weergegeven in het onderdeel Inleiding. Alle mutaties worden vervolgens in de Najaarsnota per programma en in bijlage 2 Toelichting MIP toegelicht. Hiervoor verwijzen wij u naar de nota.

    Voorgesteld besluit

    1. De Najaarsnota 2025 vast te stellen waarbij ingestemd wordt met: 
    a) de mutaties zoals die per programma zijn opgenomen in de Najaarsnota 2025, van in totaal € 76.000 negatief in 2025; 
     b) de mutaties MIP activa zoals die zijn opgenomen in bijlage 2 Toelichting MIP Activa van de Najaarsnota 2025; 
     c) het verwerken van de gevolgen van de Najaarsnota 2025 in de begroting 2025 en meerjarenraming 2026 en verder, waarna het saldo begroting in het jaar 2025 uitkomt op € 181.000 positief.

  8. 6

    ​​Op 17 juli 2025 heeft woningcorporatie Wooncompagnie een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de nieuwbouw van een appartementencomplex met circa 130 woningen met zorg op de locatie van De Meermin aan de Dijkgraaf Poschlaan in Edam. Het bouwplan past niet in het omgevingsplan en er is daarom sprake van een uitgebreide buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). ​Ter onderbouwing hiervan is een ruimtelijke onderbouwing aangeleverd, waaruit blijkt dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan de locatie.


    ​Op basis van artikel 16.15 van de Omgevingswet heeft de Raad gevallen aangewezen waarbij u advies wil geven over een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), in de vorm van Regeling adviesrecht, delegatie en participatie Edam-Volendam. De Raad heeft aangegeven bij meer dan drie woningen een bindend advies uit te willen brengen. Het raadsvoorstel heeft dan ook betrekking op het afgeven van een advies ten aanzien van de vergunningsaanvraag.

    Voorgesteld besluit

    In het kader van de Regeling adviesrecht, delegatie en participatie Edam-Volendam een positief advies af te geven ten aanzien van de aanvraag omgevingsvergunning voor nieuwbouw van circa 130 woningen op de locatie van de Meermin (Paulus Pieterstraat/ Dijkgraaf Poschlaan te Edam).

  9. 7

    Met dit besluit wordt aan de gemeenteraad voorgelegd om het college bevoegd te maken voor het beleidsneutraal omzetten van het tijdelijke omgevingsplan naar het nieuwe volwaardige omgevingsplan dat aan de Omgevingswet voldoet. Met beleidsneutraal wordt hier bedoeld ‘passend binnen de door de raad vastgestelde kaders en beleidsuitgangspunten’. Het opstellen en wijzigingen van het omgevingsplan is een raadsbevoegdheid. Maar door het college bevoegd te maken om de regels beleidsneutraal naar het nieuwe omgevingsplan te verhuizen, wordt het proces van het opbouwen van ons nieuwe volwaardige omgevingsplan veel sneller er efficiënter gemaakt, wat nodig is om de wettelijke deadline te halen, uiterlijk 2032.

    Voorgesteld besluit

    1. Op grond van artikel 2.8 van de Omgevingswet een delegatiebevoegdheid aan het college te verlenen voor het omzetten van regels naar het nieuwe volwaardige omgevingsplan dat aan de Omgevingswet voldoet, mits dit beleidsneutraal gebeurt en weinig maatschappelijke impact heeft; 
    2. In te stemmen met de definitie van ‘beleidsneutraal’: regels passen in door raad vastgestelde kaders en beleidsuitgangspunten en hebben weinig maatschappelijke impact; 
    3. In te stemmen met het hanteren van de impactmeter door het college, om te bepalen of een besluit over het omzetten van regels naar het nieuwe omgevingsplan weinig impact heeft. Dat is het geval tot en met ‘participatieniveau’ 1 uit de impactmeter; 
     4. Het college op te dragen om deze delegatiebevoegdheid bij de eerstvolgende actualisatie van de ‘Regeling adviesrecht, delegatie en participatie Edam-Volendam’ in die regeling op te nemen. Tot die tijd geldt deze delegatiebevoegdheid, ook als deze afwijkt van de huidige regeling.

  10. 8

    Op 19 december 2019 is door uw raad ingestemd met de verkoop van Raadhuisstraat 24 aan een projectontwikkelaar en de voorkeur bestond om het pand te ontwikkelen met een combinatie van zorg- en horecafuncties. Doordat de oplevering van het pand begin 2024 nog steeds niet had plaatsgevonden en er geen zicht was op levering werd in het tweede kwartaal van 2024 door het college (collegebesluiten van 9 mei en 27 juni 2024) besloten de koopovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden (de koopovereenkomst met de horecaondernemer en pizzeria bleef bestaan). Met de ontbinding werd het grootste gedeelte van het pand weer eigendom van de gemeente en is besloten het pand zelf te ontwikkelen tot gezondheidscentrum zodat deze functies behouden blijven in de kern van Oosthuizen. Met dit voorstel wordt voorgesteld een investeringskrediet van €2.783.000 incl. BTW beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van een gezondheidscentrum in het middenstuk van het pand.

    Voorgesteld besluit

    1. 1. Een investeringskrediet van €2.783.000 incl. BTW beschikbaar stellen voor de renovatie van Raadhuisstraat 24 te Oosthuizen.
  11. 9

    Met deze verordening geeft de gemeenteraad het college de bevoegdheid om drie cliëntpanels in te stellen, voor respectievelijk de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wmo. Elk cliëntpanel krijgt de bevoegdheid om het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de wijze waarop de gemeente de desbetreffende wet uitvoert.


    De verordening op de cliëntpanels sociaal domein treedt in de plaats van de verordening op de Koepel Sociaal Domein (KSD).

    Voorgesteld besluit

    vast te stellen de volgende Verordening cliëntpanels sociaal domein Edam-Volendam.

  12. 10

    In de brief van 17 juli 2025 stelt het college van bestuur van Stichting OPSPOOR de gemeenteraad in kennis van het besluit tot vrijwillige opheffing van openbare basisschool De Piramide te Edam. In deze brief, die als bijlage is bijgevoegd, staat dat het besluit tot opheffing het gevolg is van een jarenlange terugloop van het aantal leerlingen. Het organiseren van kwalitatief onderwijs is volgens het college van bestuur niet reëel met het aantal leerlingen dat De Piramide ten tijde van het nemen van het voorgenomen besluit nog had (38 leerlingen). De brief dient volgens Stichting OPSPOOR gekwalificeerd te worden als de melding aan de gemeenteraad zoals bedoeld in artikel 148, tweede lid van de Wet op het primair onderwijs (WPO). Dit komt erop neer dat indien de raad besluit dat hij de school in stand wenst te houden, deze niet wordt opgeheven, maar dat de instandhouding daarvan wordt overgedragen aan de gemeente. Het is voor de gemeente niet raadzaam de school in stand te houden en het bevoegd gezag hiervan over te nemen van het schoolbestuur.

    Voorgesteld besluit

    Het bevoegd gezag, van de door Stichting OPSPOOR op te heffen openbare basisschool De Piramide, niet over te nemen

  13. 11
    Voorstel tot vaststelling begrotingswijziging waarin de financiële gevolgen van de raadsbesluiten zijn verwerkt
  14. 12
    Sluiting
  15. 13
    Mogelijkheid tot toevoegen nagekomen agendapunt