- Locatie
Amvo Raadszaal Julianaweg 106 Volendam
- Voorzitter
- De heer R.J. Beukers
- Toelichting
-
Geachte dames en heren,
Hierbij nodig ik u uit tot het bijwonen van de vergadering van de raad van de gemeente Edam-Volendam.
De raadsvergadering kan tot een uur eerder aanvangen dan het genoemde tijdstip.
met vriendelijke groet,
de voorzitter,
R.J. Beukers
Agendapunten
-
Advieslijsten
-
1CONCEPT AGENDA ovb GOEDKEURING WEGINGSTAFEL
-
2Vragenuur
-
3Vaststelling agenda
-
4.aIngekomen stukken en mededelingen
-
4.bTerugkoppeling Regionale Zaken
-
5
Bijgaand de Winternota 2025. De Winternota is onderdeel van de Planning & Control cyclus. De Winternota is binnen dit kalenderjaar, de laatste rapportage die wordt opgesteld voor het opstellen van de Jaarrekening 2025. In de nota informeren wij u over het verloop van de begroting 2025.
Het begrotingssaldo 2025 is gestegen met € 774.000. Voor de Winternota was het saldo 2025 € 181.000 positief. Na de nota is het saldo 2025 € 955.000 positief.
Naast mutaties van het begrotingssaldo zijn er ook mutaties in de Algemene Reserve. In totaal wordt de Algemene Reserve in 2025 verhoogd met € 6.017.000. Zie bijlage 5 Mutaties Algemene Reserve in de nota.
In deze nota treft u wijzigingen aan die zich hebben voorgedaan als bestaand beleid, meerjarig investeringsplan (MIP) en nieuw beleid. De mutaties worden veroorzaakt door diverse bijstellingen op verschillende programma's. Grote mutaties (€ 30.000 of meer) zijn in een overzicht weergegeven in het onderdeel Inleiding. Alle mutaties worden vervolgens in de Winternota per programma en in bijlage 1 Toelichting MIP toegelicht. Hiervoor verwijzen wij u naar de nota.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
a) de mutaties zoals die per programma zijn opgenomen in de Winternota 2025, van in totaal
€ 774.000 positief in 2025;
b) de verhoging van de Algemene Reserve in 2025 van in totaal € 6.017.000, als gevolg van de
voorstellen zoals opgenomen in de Winternota 2025;
c) de mutaties van het meerjariginvesteringsplan (MIP) activa zoals die zijn opgenomen in
bijlage 1 Toelichting MIP van de Winternota 2025;
d) het vormen van een nieuwe bestemde reserve Vervanging natuurlijke uitstroom door
pensionering (strategisch personeelsbeleid) en in deze reserve in 2025, ten laste van het
begrotingssaldo, eenmalig een bedrag van € 1.500.000 te storten;
e) het verwerken van de gevolgen van de Winternota 2025 in de begroting 2025 en
meerjarenraming 2026 en verder, waarna het begrotingssaldo in het jaar 2025 uitkomt op
€ 955.000 positief. -
6
In de paragraaf Lokale Heffingen bij de begroting 2026 wordt in grote lijnen weergegeven welk beleid de gemeente in het begrotingsjaar zal voeren ten aanzien van de lokale heffingen. Daarbij wordt onder meer een aantal van de voorgenomen aanpassingen van de tarieven vermeld. Voor de formele vaststelling van nieuwe tarieven of bepalingen in de belastingverordeningen is het noodzakelijk dat de betreffende verordeningen worden gewijzigd, dan wel in zijn geheel opnieuw door de raad worden vastgesteld. Hieronder worden de wijzigingen per belastingsoort aangegeven:
A) Verordening afvalstoffenheffing : aanpassing tarieven met 5%
B) Verordening bruggeld : aanpassing tarief van € 1,45 naar € 1,50
C) Verordening grafrechten : indexering tarieven met 2%
D) Verordening havengeld : indexering tarieven met 2%
E) Verordening leges : indexering tarieven met 2%
F) Verordening marktgeld : indexering tarieven met 2%
G) Verordening precariobelasting : indexering tarieven met 2%
H) Verordening reinigingsrechten : aanpassing tarieven met 5%
I) Verordening rioolheffing : - aanpassing tarief eigenaar met 5%
- aanpassing tarief gebruiker met 5%
J) Verordening toeristenbelasting : - aanpassing tarief campings van € 1,75 naar € 2,10 (20%)
- aanpassing tarief overige accommodaties van € 3,85 naar € 4,60 (19,5%)
K) Verordening onroerendezaakbelastingen : voorlopige tarieven. De tarieven zullen met terugwerkende kracht in de raad van januari 2026 definitief vastgesteld worden.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Bijgaande belastingverordeningen 2026 vast te stellen
2. Hieronder genoemde verordeningen 2025 per 1-1-2026 in te trekken -
7
Voor 2026 wordt de verordening parkeerbelasting en de bijbehorende tarieventabel aangepast. De tarieven voor de bussen stijgen en artikel 9 wordt tijdelijk geschrapt.
Tarieven
Op 7 november 2024 heeft de gemeenteraad de begroting 2025-2028 vastgesteld, waarin is opgenomen dat de tarieven voor betaald parkeren van bussen in 2026 zullen stijgen. De volgende stijgingen zijn opgenomen:- Parkeerterrein Parallelweg: van € 19,- naar € 25,- per dag
- Parkeerterrein P1-Marinapark: van € 15,- naar € 20,- per dag
- Parkeerterrein P2-Marinapark: van € 12,50 naar € 15,- per dag
Deze tariefstijgingen zijn verwerkt in de tarieventabel behorende bij de verordening parkeerbelasting Edam-Volendam 2026.
Artikel 9 Naheffingsaanslag
Naast de aanpassing van de parkeertarieven wordt artikel 9 kosten naheffingsaanslag tijdelijke geschrapt uit de verordening. Voor het opleggen van een naheffingsaanslag dient de gemeente een kostenoverzicht op te stellen van de kosten die gemaakt worden voor het opleggen van naheffingsaanslagen. Deze kosten worden vervolgens gedeeld door het (geraamde) aantal naheffingsaanslagen. De gemeente heeft in 2024 en in 2025 echter geen naheffingsaanslagen inzake betaald parkeren opgelegd. Dit komt doordat de chauffeurs in hun bus blijven wanneer ze parkeren. Hebben ze niet betaald worden ze door de boa’s aangesproken en betalen ze alsnog. Omdat we geen naheffingsaanslagen opleggen maken we ook geen kosten en kunnen we geen kostenoverzicht opstellen. Het voorstel is dan ook om in 2026 in de “Verordening parkeerbelasting Edam-Volendam 2026” geen tarief inzake naheffingsaanslag op te nemen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen de Verordening parkeerbelasting Edam-Volendam 2026.
-
8
Op 26 juni 2025 heeft de gemeenteraad een voorstel inzake betaald parkeren behandeld. Tijdens de behandeling heeft de raad aangegeven dat met de beschikbare informatie nog geen zorgvuldig besluit genomen kan worden. De raad kan nog niet bepalen of het wenselijk is om betaald parkeren in te voeren en zo ja, op welke wijze. Er moeten eerst nog een aantal zaken uitgezocht worden, voordat definitieve besluitvorming kan plaatsvinden. Door het aannemen van een motie is dat kenbaar gemaakt. Het voorstel is om bij een verkeerskundig bureau advies in te winnen wanneer parkeerregulerende maatregelen gewenst zijn in en rondom het centrum van Edam en rondom de oude kom van Volendam. Tevens zal dit verkeerskundig bureau gevraagd worden een advies te geven welke mogelijkheden er zijn voor een pilot met parkeerregulerende maatregelen gedurende een bepaalde periode. Verder zal aan de gemeenteraad voorgesteld worden om met inwoners en ondernemers van met name de oude kom Volendam en centrum Edam te participeren. Voor de advisering en de participatie met inwoners en ondernemers wordt de raad gevraagd de hiervoor benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het procesvoorstel inzake besluitvorming betaald parkeren, inhoudende:
a. Inwinnen van advies bij een verkeerskundig bureau over wanneer parkeer regulerende
maatregelen gewenst zijn in en rondom het centrum van Edam en oude kom van
Volendam.
b. Inwinnen van advies bij een verkeerskundig bureau over welke mogelijkheden er zijn
voor een pilot met parkeer regulerende maatregelen in en rondom het centrum van
Edam en oude kom Volendam.
2. In te stemmen met het voorgestelde participatietraject met inwoners en ondernemers inzake
betaald parkeren in en rondom het centrum van Edam en oude kom Volendam.
3. Voor de advisering van een verkeerskundig adviesbureau en de participatie met inwoners en
ondernemers een bedrag van € 40.000,- beschikbaar stellen. De financiële gevolgen zijn verwerkt
in de Winternota 2025. -
9
De raad wordt voorgesteld om de stedenbouwkundige visie vast te stellen en om het aanwijzen van een definitieve locatie voor het realiseren van een nieuw gemeentehuis en kaders te stellen met betrekking tot (voorbereidende) gebiedsontwikkeling op deze locatie. Op 24 september 2024 heeft de raad het college opdracht gegeven de initiatieffase op te starten van het project nieuwbouw gemeentehuis op de voorkeurslocatie het (oude) Tase-terrein. Op 22 mei 2025heeft de raad kaders vastgesteld voor dit onderzoek. En op 10 juli 2025 heeft de raad een mondelinge zienswijze gegeven over 4 scenario’s die zijn voorgelegd. Aan de hand van deze zienswijzen en de informatie die is opgehaald uit de participatie is één ontwerp verder uitgewerkt naar een stedenbouwkundige visie. Daarnaast is het programma van eisen voor het gemeentehuis en de bijbehorende businesscase opgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De stedenbouwkundige visie Gemeentehuis Edam Volendam vaststellen waarin:
a. (oude) Tase terrein wordt aangewezen als definitieve locatie voor de bouw van een nieuw gemeentehuis;
b. Een deel van de grond ingezet wordt voor de realisatie van sociale woningbouw;
c. 500 m2 is opgenomen voor commerciële functies;
d. Er een parkeergarage wordt gebouwd als geluidbuffer tussen het stadion en de woningen en hierin naast de parkeerplaatsen voor de woningen, commerciële ruimte en het gemeentehuis ook parkeerplaatsen worden toegevoegd om de parkeerdruk in de buurt en het centrum van Volendam te verlichten.
2. Het resterende krediet van ca € 700.000,- inzetten voor het opstarten van de ontwerpfases voor:
a. het gemeentehuis;
b. de inrichting van de openbare ruimte van het gehele projectgebied;
3. Instemmen met de bouw van een parkeergarage en hiervoor een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 800.000,- voor het uitwerken van de parkeergarage tot een technisch ontwerp en een financiële doorrekening van de totale kosten;
4. De grond voor de woningen verkopen met als doel sociale huurwoningen te realiseren;
5. De grond voor de commerciële ruimte verkopen;
6. Voor de woningen en de commerciële ruimte projecten op te starten conform het EdamVolendams Ruimtelijk PlanProces;
7. Kennis nemen van de Value case & Business case op hoofdlijnen en (geheim) onderbouwing business case. -
10
Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om de voorbereidingen te treffen om de brandweerkorpsen van Edam en Volendam samen te voegen. Daarbij heeft zij De Deimpt 7 aangewezen als locatie waarop dit project moet afspelen. Gezien de grote druk op de woningmarkt heeft de bouw van een gezamenlijke kazerne in 2022 een lagere prioriteit gekregen en is on hold gezet. Tevens is deze locatie op 28 februari 2023 aangewezen als plek voor de tijdelijke opvang van Oekraïense ontheemden. Vervolgens heeft de gemeenteraad in juni 2024 een motie aangenomen over het onderzoek naar eventuele (permanente) woningbouw op de Deimpt 7.
Onderstaand advies, evenals het bijgevoegde raadsvoorstel lichten de voor- en nadelen van de verschillen de keuzes toe.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Ter uitvoering van de motie Voorstel onderzoek naar woningbouw op locatie De Deimpt 7 en
alternatieve locaties brandweer ingediend d.d. 20 juni 2024:
1. Af te zien van eerdere besluitvorming omtrent de bouw van een gezamenlijke kazerne op De
Deimpt 7;
2. De voorbereidingen in gang te zetten om de tijdelijke brandweerkazerne in Edam gereed te
maken voor permanent gebruik;
3. De brandweerkazerne in Volendam aan te houden als brandweerpost;
4. De voorbereidingen voort te zetten voor woningbouw op De Deimpt 7. -
11
Op 24 april 2025 heeft de gemeenteraad een voorkeursrecht gevestigd op diverse percelen in het gebied De Lange Weeren te Volendam, waaronder percelen in eigendom van Scholtens Projecten II B.V.
Tegen dit besluit is door mr. W. de Vis van Van der Hooft Vlaar Advocaten Mediators namens Scholtens Projecten II B.V. op 28 mei 2025 een bezwaarschrift ingediend.
Het bezwaar is behandeld door de commissie bezwaarschriften, die op 24 september 2025 een hoorzitting hield en op 13 oktober 2025 haar advies aan de gemeenteraad heeft uitgebracht.
De commissie adviseert het bezwaar ontvankelijk maar ongegrond te verklaren en het besluit van 24 april 2025 in stand te laten. Tevens adviseert zij het verzoek om vergoeding van proceskosten af te wijzen.
Geadviseerd wordt dit advies over te nemen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het bezwaar van Scholtens Projecten II B.V., ingediend bij brief van 28 mei 2025 tegen het raadsbesluit van 24 april 2025 tot het vestigen van een voorkeursrecht op diverse percelen in het gebied De Lange Weeren te Volendam, ontvankelijk maar ongegrond te verklaren;
- Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2025 in stand te laten;
- Het verzoek om vergoeding van proceskosten op grond van artikel 7:15 Awb af te wijzen;
- De bezwaarmaker te informeren middels de bijgevoegde conceptbrief beslissing op bezwaar.
-
12
Gemeenten zijn sinds januari 2015 verantwoordelijk voor het verlenen van jeugdhulp aan jeugdigen en/of hun ouders. Op basis van de Jeugdwet zijn gemeenten verplicht om regels te stellen over onder meer het beschikbare aanbod van Jeugdhulp en op basis van welke criteria wordt vastgesteld of de jeugdige voor een individuele voorziening op het gebied van jeugdhulp in aanmerking komt. De huidige Verordening Jeugdhulp gemeente Edam-Volendam 2022 is in werking getreden per 1 januari 2022. Deze verordening is regionaal gelijk van opzet met een lokale vertaling waar nodig en verwerkt de beleidsuitgangspunten van de inkoop en de regionale visie op de inzet van de (specialistische) jeugdhulp.
In de afgelopen jaren heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) verschillende uitspraken gedaan over eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen van gezinnen. Deze jurisprudentie heeft binnen onze regio in de afgelopen maanden tot verschillende bezwaar- en beroepszaken geleid, waarin beroepszaken rondom PGB’s in het informele netwerk gegrond zijn verklaard, omdat de verordening niet dekkend is op het gebied van eigen kracht en (boven)gebruikelijke hulp. In de huidige Verordening gemeente Edam-Volendam 2022 is onvoldoende kader opgenomen over de afbakening van deze begrippen. Dit levert de gemeente financiële risico’s op.
Het is essentieel dat de lokale teams met een nieuwe verordening een sluitend kader krijgen, zodat hun onderzoek in de toekomst standhoudt. De uitspraken van de CRvB vormden de belangrijkste aanleiding om de verordening jeugdhulp binnen Zaanstreek-Waterland aan te passen.
De wijzigingen zijn dusdanig, dat is gekozen voor het intrekken van de Verordening gemeente Edam-Volendam 2022 en het voorleggen van een nieuwe verordening: De Verordening jeugdhulp gemeente Edam-Volendam 2026. Deze is gebaseerd op de nieuwe Modelverordening Jeugdhulp van de VNG. Daarmee is de nieuwe Verordening Jeugdhulp 2026, net als de huidige Verordening 2022 regionaal gelijk van opzet met een lokale vertaling waar nodig. De ‘Naderende regels op de Verordening Jeugdhulp gemeente Edam-Volendam 2022’ kunnen ingetrokken worden omdat deze inhoudelijk zijn verwerkt in de Verordening Jeugdhulp gemeente Edam-Volendam 2026.
Hieronder worden de wijzigingen inhoudelijk toegelicht.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
b e s l u i t :
• In te stemmen met het intrekken van de Verordening Jeugdhulp gemeente Edam-Volendam
2022.
• Vast te stellen de Verordening Jeugdhulp gemeente Edam-Volendam 2026 -
13
Voor Hans Boonstra is per 1 januari 2026 zijn derde termijn als monumentendeskundige van de commissie verstreken. Hoewel hij als monumentendeskundige volgens de verordening onbeperkt kan worden herbenoemd, Hans heeft aangegeven te stoppen. Voorgesteld wordt Maartje Veldkamp, op voordracht van de Stichting Mooi Noord-Holland te benoemen als monumentendeskundige van de GAFL van 1 januari 2026 tot 1 januari 2030.
Voor Marcel Heijmans is per 1 januari 2026 zijn 1e termijn als architect lid en tevens monumenten-deskundige van de commissie verstreken. Voorgesteld wordt Marcel Heijmans op voordracht van de Stichting Mooi Noord-Holland te herbenoemen als architect lid en tevens monumentendeskundige van de GAFL van 1 januari 2026 tot 1 januari 2030.
Voor Anke Zeinstra is per 1 januari 2026 haar 1e termijn als architect lid (vanaf 1 januari 2025 als voorzitter) van de commissie verstreken. Voorgesteld wordt Anke Zeinstra op voordracht van de Stichting Mooi Noord-Holland te herbenoemen als voorzitter van de GAFL van 1 januari 2026 tot 1 januari 2030.
Voor Jan Nieuweboer is per 1 januari 2026 zijn 1e termijn als burgerlid van de commissie, in 2022 nog namens het Volendams Museum, verstreken. Burgerleden worden volgens de verordening vanaf 1 januari 2024 door het college van burgemeester en wethouders geselecteerd. Jan Nieuwboer heeft aangegeven zich voor een tweede termijn te willen inzetten als burgerlid. Dan niet op voordracht van het museum maar, voor zover daar al niet sprake van is, op persoonlijke titel. Jan heeft de (historische) kennis en is altijd beschikbaar om namens de commissie ergens binnen de oude Kom van Volendam te kijken. Er is daarom geen vacature geplaatst. Voorgesteld wordt Jan Nieuwboer te herbenoemen als burgerlid van de GAFL voor het cultuurhistorisch attentiegebied binnen de Oude Kom van Volendam, van 1 januari 2026 tot 1 januari 2030.
Voor Gerrit Kuijper eindigt de 2e benoemingstermijn als burgerlid van de commissie voor het gebied Zeevang, per 1 februari 2026. Hij moet na zijn jarenlange inzet voor de commissie worden opgevolgd. Burgerleden worden volgens de verordening door het college van burgemeester en wethouders geselecteerd. Op 26 juni 2025 is op de gemeentelijke website een vacature geplaatst. Er hebben zich voor deze vacature drie kandidaten aangemeld. Op basis van de kennis op het gebied van (bouw) historie binnen het gebied Zeevang, de betrokkenheid bij de omgevingskwaliteit in dit gebied en de kunde om digitale plantekeningen te lezen, is uit de drie aanmeldingen dhr. Erwin Weenink geselecteerd als meest geschikte kandidaat.
Erwin Weenink woont in Warder en heeft 27 jaar ervaring als zelfstandig bouwkundig ontwerper. Erwin werkt voor particulieren, aannemers, projectontwikkelaars en architecten. Ook binnen de gemeentegrenzen. Hij is vanuit zijn beroep bekend met deze commissie en weet ook dat onafhankelijkheid binnen de rol als commissielid essentieel is. Erwin vertegenwoordigt geen bijzondere belangen. Hij voldoet aan de profielschets. Voorgesteld wordt Erwin Weenink te benoemen als burgerlid van de GAFL voor het gebied Zeevang, van 1 februari 2026 tot 1 februari 2030.
Bijlagen
-
14
De Regio Deal Waterland is een samenwerking tussen het Rijk en regionale partners, waaronder de gemeenten, onderwijsinstellingen en ondernemers. Om ervoor te zorgen dat de Regio Deal Waterland in werking kan worden gesteld, is het noodzakelijk dat het wordt geïnstitutionaliseerd. Dit voorstel gaat over een zienswijze op de subsidieverordening Regio Deal. Aan de deelnemende raden (gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend en Waterland) wordt gevraagd om een positieve zienswijze te geven op de concept Subsidieverordening Regio Deal Waterland, waarna de raad van Purmerend, als regiokassier, over zal gaan tot vaststellen van de subsidieverordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van bijgevoegde concept Subsidieverordening Regio Deal Waterland;
2. Een positieve zienswijze te geven op de concept Subsidieverordening Regio Deal Waterland. -
15Voorstel tot vaststelling begrotingswijziging waarin de financiële gevolgen van de raadsbesluiten zijn verwerkt
-
16Sluiting
-
17Mogelijkheid tot toevoegen nagekomen agendapunt